בניית אתרים ופסיכולוגיה – הכלי להצלחה עסקית

גיל בן נון
מרץ 31, 2023

בחנו את הקשר בין פסיכולוגיה ו-בניית אתרים לעסקים, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת התנהגות המשתמש כדי לספק את צרכיו, חווית משתמש ההעדפותיו והציפיות שלו ושל קהל היעד שלכם.

שימוש בפסיכולוגיה קוגנטיבית בבניית אתרים, עיצוב וחווית משתמש

בעידן הדיגיטלי של היום, נוכחות מקוונת חזקה היא חיונית עבור כל עסק. בניית אתרים לעסקים ופסיכולוגיה אולי נראים לא קשורים, אבל שני התחומים מצטלבים כשמדובר בעיצוב אתרים ידידותיים למשתמש כאשר רוצים למשוך ולהמיר מבקרים. המטרה העיקרית של אתרי אינטרנט היא לספק למשתמשים מידע ואת המוצרים או השירותים שהם מחפשים. על ידי הבנת האופן שבו משתמשים חושבים, מרגישים, מתנהגים ומקיימים אינטראקציה עם אתר אינטרנט, עסקים יכולים לבנות אתרים שיספקו את הצרכים, ההעדפות והציפיות של קהל היעד שלהם, ובסופו של דבר להגביר את ההמרות ולהניב הצלחה עסקית.

30 דקות של שיחה

האתר החדש שלך מתחיל משיחה קצרה

על מה נדבר בשיחה:
איש עסקים מדבר בטלפון

בניית אתרים ופסיכולוגיה קוגניטיבית בחווית משתמש – עקרונות

תורת העומס הקוגניטיבי

תיאוריית העומס הקוגניטיבי טוענת שלמשתמשים ול-לקוחות שלכם יש קיבולת זיכרון עבודה מוגבל, וכל דרישה קוגניטיבית נוספת יכולה להכריע אותם. בני אדם הם כמו מחשבים, ומה יקרה למחשב שלכם אם תריצו בו זמנית את כל הרבה תוכנות כבדות?. עסקים צריכים לשאוף למזער את העומס הקוגניטיבי על ידי עיצוב ובניית אתרים מינימליים שקל להבין ולנווט, פירוק משימות מורכבות לשלבים פשוטים יותר ומתן הנחיות ברורות. לצורך הדוגמא, אם השירות שלכם דורש תהליך רישום ארוך ומתייש שכולל הרבה שאלות ומתן פרטים, עדיף לפצל את אותו למספר שלבים ולא להציג למשתמשים את טופס ההרשמה במלואו. ובכך, תקלו על המשתמש שנרשם וכמובן – תצמצמו אחוזי נטישה.  

מודל עיבוד מידע

מודל עיבוד המידע הוא מסגרת קוגניטיבית המתארת כיצד בני אדם מקבלים, מעבדים, מאחסנים ומחזירים מידע. המודל מורכב מארבעה שלבים עיקריים:

  1. קלט חושי: משתמשים מקבלים מידע דרך החושים שלהם (למשל, רואים טקסט או תמונות באתר אינטרנט.
  2. תשומת לב: משתמשים מתמקדים באופן סלקטיבי באלמנטים ספציפיים של הקלט, ומסננים מידע לא רלוונטי.
  3. זיכרון לטווח קצר: משתמשים מאחסנים באופן זמני את המידע הנלווה, שם הוא מעובד באופן פעיל.
  4. זיכרון לטווח ארוך: מידע חשוב מועבר לזיכרון לטווח ארוך לצורך אחזור ושימוש מאוחר יותר.

בוני אתרים יכולים ליישם מודל זה על ידי עיצוב אתרים מקצועי שמתעדפים תוכן חיוני, שימוש באייקונים וסמלים הניתנים לזיהוי בקלות, והצגת מידע בצורה הגיונית ומאורגנת. השאיפה של בעלי עסקים היא שהמידע עליהם ועל המותג שלהם יגיע לזיכרון לטווח הארוך של המשתמשים שככל הנראה ישמש אותם בעתיד. 

שימוש בפסיכולוגיה של הצבע ב-בניית אתרים והשפעתה על רגשות המשתמש

צבעים יכולים לעורר רגשות ותגובות שונות, ולהשפיע על התפיסות וההתנהגות של המשתמשים. עסקים יכולים למנף את פסיכולוגיית הצבע בעת בניית אתרים אשר מושכים ויזואלית, מעוררים את הרגשות הרצויים ומניעים משתמשים לעבר פעולות ספציפיות. לדוגמה, צבעים חמים כמו אדום וכתום יכולים ליצור תחושת דחיפות, בעוד שצבעים קרירים כמו כחול וירוק יכולים להשרות תחושות של אמון ורוגע. מטלת בחירת צבעים לאתר או למותג אינה משימה קלה, אבל כיום ישנם מגוון רחב של כלים שמטרתם להקל ולעזור על מחקר ובחירה של צבעים

חוק Fitts ויישומו ב-עיצוב אתרים

חוק Fitts קובע שהזמן שלוקח למשתמש להזיז את סמן העכבר למטרה תלוי בגודל המטרה ובמרחקה. מפתחי אתרים מקצועיים מיישם את חוק Fitts על ידי עיצוב אתרים עם כפתורים וקישורים בגודל מתאים, המאפשרים למשתמשים לנווט ולתקשר עם האתר ביעילות.

הוכחה חברתית והשפעתה על החלטות המשתמש

הוכחה חברתית היא מושג פסיכולוגי המסביר כיצד אנשים נוטים לעקוב אחר פעולות או בחירות של אחרים, מתוך אמונה שפעולות אלו מייצגות את ההתנהגות הנכונה או המקובלת. במילים פשוטות יותר, זה אומר שכאשר אנשים רואים אחרים עושים משהו, סביר יותר שהם יעשו את אותו הדבר כי הם מניחים שזה הדבר הנכון לעשות. בבניית אתרים לעסקים, רצוי לשלב אלמנטים של הוכחה חברתית כגון המלצות, ביקורות ותיאורי מקרה כדי לבנות אמון ואמינות, ולעודד משתמשים לבצע את אותן פעולות.

יישום עקרונות פסיכולוגיים ב-בניית אתרים לעסקים

שיפור חוויית המשתמש ע״י ניווט אינטואיטיבי

  1. פריסה ועיצוב עקביים – פריסה ועיצוב עקביים, מקלים על המשתמשים לנווט ולאתר את המידע שהם צריכים. מפתחי אינטרנט מקצועיים משתמשים בערכת צבעים עקבית, טיפוגרפיה ואלמנטים של ממשק משתמש כדי ליצור חווית משתמש ותמונה מגובשת.
  2. כפתורי קריאה לפעולה – לחצני קריאה לפעולה (CTA) ברורים ובולטים מנחים את המשתמשים לעבר הפעולות הרצויות, ומגדילים את שיעורי ההמרה ע״י שימוש בשפה מכוונת פעולה (״אני מעוניין בייעוץ בחינם״). 

שימוש בערכות צבעים כדי לעורר רגשות רצויים

  1. אסוציאציות צבע ומיתוג – בעיצוב אתרים צריכים לשקול את הרגשות והאסוציאציות שצבעים מעוררים בעת עיצוב האתר. ערכת הצבעים הנבחרת צריכה להתאים לזהות ולמסר של המותג (חשבתם פעם למה כל החברות ביטוח משתמשות בצבע הכחול? מעניין אותכם למה?, צרו איתנו קשר לתשובה), וליצור חווית משתמש מגובשת ובלתי נשכחת.
  2. ניגודיות וקריאות -שימוש בצבעים מנוגדים לטקסט ורקע תוך שמירה ע למשיכה ויזואלית ועקביות במותג משפרת את הקריאות, ומבטיחה שגם משתמשים כבדי ראיה יכולים לצרוך בקלות את תוכן האתר. 

תכנון אינטראקציות יעילות של משתמשים

  1. אופטימיזציה של גדלי ומיקום כפתורים – עסקים צריכים לוודא שכפתורים ואלמנטים אינטראקטיביים גדולים מספיק כדי שניתן יהיה ללחוץ עליהם בקלות או להקיש עליהם במכשירים שונים. בנוסף, הם צריכים להיות ממוקמים במיקומים נגישים בקלות, תוך מזעור המאמץ הנדרש למשתמשים ליצור אינטראקציה עם האתר.
  2. הפחתת העומס החזותי – אתר עמוס יכול להציף את המשתמשים, ולהקשות עליהם למצוא את המידע שהם צריכים. השאיפה לפריסה נקייה ומאורגנת מאפשרת למשתמשים להתמקד בתוכן ובאלמנטים החשובים ביותר.

שילוב הוכחה חברתית לבניית אמון בפיתוח האתר

  1. המלצות  – הוספת המלצות וביקורות מלקוחות מרוצים יכולה לעזור לבנות אמון בקרב מבקרים חדשים. כאשר בונים את האתר, צריך לשקול לשלב אלמנטים אלה בדפי מפתח ראשים, כגון דף הבית ודפי המוצר, כדי לעודד משתמשים לעקוב אחר פעולותיהם של אחרים.
  2. מקרים וסיפורי הצלחה – שיתוף מקרים וסיפורי הצלחה יכול להדגים את ההשפעה האמיתית של המוצרים או השירותים של העסק על המשתמשים. הצגתם של אותם סיפורים בדפים ייעודיים או בפוסטים בבלוג מספק בהכרח עדות מוחשית לערכו של העסק ללקוחות פוטנציאליים.
30 דקות של שיחה

האתר החדש שלך מתחיל משיחה קצרה

על מה נדבר בשיחה:
איש עסקים מדבר בטלפון

מדידת ההשפעה של העקרונות הפסיכולוגים בבניית אתרים

מדדי ביצועים מרכזיים (KPIs) 

Bounce Rate -שיעור היציאה מדף הכניסה (Bounce rate) הוא אחוז המשתמשים שעוזבים אתר לאחר צפייה בעמוד אחד בלבד. שיעור יציאה גבוה מדף הכניסה עשוי להצביע על כך שהאתר אינו מושך או עומד בציפיות המשתמשים. ניטור שיעור הנטישה יכול לעזור לעסקים לזהות אזורים לשיפור ולייעל את חווית המשתמש.

Conversion Rate – שיעור ההמרה מודד את אחוז המשתמשים שמבצעים את הפעולות הרצויות באתר, כגון ביצוע רכישה או הרשמה לניוזלטר. 

T.O.S – זמן באתר (Time on site) משקף את משך הזמן שהמשתמשים מבלים באתר, ומציין את רמת המעורבות שלהם. על ידי ניטור מדד זה, עסקים יכולים לקבוע אם המשתמשים מוצאים את תוכן האתר בעל ערך ומרתק או אם יש צורך בשיפורים. שימו לב שלא תמיד זמן ארוך מראה על משתמש מרותק, צריך לדעת להבחין בין משתמש פעיל לבין משתמש שהלך לעשות סידורים בזמן שנשאר באתר.

הבנה ויישום של עקרונות פסיכולוגיים בבניית אתרים משפרים מאוד את חווית המשתמש, ומובילים להגברת שביעות רצונם, מעורבות והמרות. על ידי התחשבות בהיבטים הקוגניטיביים, הרגשיים וההתנהגותיים של אינטראקציות עם משתמשים, עסקים  יכולים ליצור אתרים המהדהדים עם קהל היעד שלהם ומניעים הצלחה עסקית.

שילוב טכניקות עיצוב מונעות פסיכולוגיה בפיתוח אתרים יכול לתת לעסקים יתרון תחרותי, לטפח אמון, ונאמנות בקרב המשתמשים. ועל ידי ניטור רציף של מדדי ביצועים, בדיקות ואינטרקציה, ניתן לבצע אופטימיזציה של אתרי האינטרנט כדי לענות על צרכי המשתמש וציפיותיהם, ובסופו של דבר לתרום לצמיחה ולהצלחת העסק.

הירשמו לניוזלטר שלנו

קבלו לפני כולם את החדשות הכי מעניינות בתחם העסקי – מדריכים, טיפים, סיקורים ומאמרים במגוון רחב של נושאים: מיתוג, שיווק, עיצוב ופיתוח עסקי.

חושבים שזה יעניין את הקולגות שלכם? שתפו עכשיו: