חשיבה עיצובית: לשנות את חוקי המשחק העסקי

גיל בן נון
ינואר 16, 2023

גישת "Design Thinking״ עוזרת להתמודד עם פתרון בעיות דרך אמפתיה ויצירתיות בכדי לעונות על הצרכים של משתמשי הקצה. חברות כמו Waze, Google ו-Airbnb משתמשים בחשיבה עיצובית כדי להניע חדשנות ולהשיג…

חשיבה עיצובית: “גיים צ’יינגר” לעסקים

חשיבה עיצובית הפכה למילת ״באז״ פופולרית בעולם העסקים, אבל היא הרבה יותר מסתם ביטוי אופנתי. זוהי דרך לגשת לבעיות ואתגרים שיכולה להוביל לתוצאות משנות משחק עבור חברות. במאמר זה, נרחיב במהות מהי חשיבה עיצובית, במה היא שונה מגישות מסורתיות לפתרון בעיות והיתרונות שהיא יכולה להביא לעסקים. מעבר לכך נספק גם מספר טיפים כיצד ליישם חשיבה עיצובית בארגון שלך, וכן נסתכל על כמה דוגמאות מהעולם האמיתי של חברות שהשתמשו בה בהצלחה.  

מהי חשיבה עיצובית?

חשיבה עיצובית היא גישה המתמקדת באדם (הלקוח) לפתרון בעיות בדרך שכוללת אמפתיה, יצירתיות וניסויים. דרך זו כרוכה בהבנת הרצונות והצרכים של משתמשי הקצה, יצירת מגוון של רעיונות ואבות טיפוס, בדיקה וחידוד פתרונות עד למציאת האופציה הטובה ביותר לעסק וללקוח. עקרונות מפתח של חשיבה עיצובית כוללים התמקדות במשתמש, שיתוף פעולה וגיוון, נכונות לקחת סיכונים מחושבים ולמידה מכישלונות.  

במה שונה חשיבה עיצובית מגישות מסורתיות לפתרון בעיות

אחד ההבדלים העיקריים בין חשיבה עיצובית לגישות מסורתיות לפתרון בעיות הוא הגיוון, במקום לסגור מחלקות ופונקציות שונות, חשיבה עיצובית מפגישה קבוצה מגוונת של אנשים לעבודה על חשיבת פתרון לבעיה מזוויות שונות. חשיבה עיצובית מעודדת גישה הוליסטית ורב-תחומית, וזה יכול להוביל לפתרונות יצירתיים וחדשניים יותר שמתחשבים בצרכים של כל מחזיקי העניין.

היתרונות של חשיבה עיצובית לעסקים

חדשנות ויצירתיות משופרת

על ידי חיבור של קבוצה מגוונת של אנשים ועידוד תרבות של ניסויים ואיטרציה (פעולה החוזרת על עצמה במהלך פתרון של בעיה), חברות יכולות לחשוב מחוץ לקופסא ולהמציא רעיונות חדשים וייחודיים שיכולים לתת להן יתרון תחרותי.

שביעות רצון ונאמנות מוגברת של לקוחות

על ידי הצבת הצרכים של משתמשי הקצה במרכז תהליך פתרון הבעיות, חברות יכולות ליצור מוצרים ושירותים העונים טוב יותר על הצרכים והרצונות של הלקוחות שלהן. ניתן לתרגם זאת לשיעורי שימור לקוחות גבוהים יותר ולהגדלת המכירות.

יעילות ופרודוקטיביות מוגברת

הימנעות מטעויות יקרות ולהגיע לפתרון הטוב ביותר במהירות מרבית על ידי בדיקה וחידוד פתרונות באמצעות אב טיפוס מהיר, זה יכול לחסוך זמן ומשאבים ולעזור לארגונים לפעול בצורה יעילה יותר.

הטמעת חשיבה עיצובית בעסק שלך

אז איך עסקים משלבים חשיבה עיצובית בתהליכים שלהם? אחת הדרכים היא לזהות בעיה או אתגר ספציפי שיש לטפל בו ולהרכיב צוות מגוון שיתמודד איתו. לאחר מכן הצוות צריך לאסוף ולנתח נתונים על הבעיה, לייצר מגוון של רעיונות ואבות טיפוס, ולבדוק ולשכלל פתרונות באמצעות אב טיפוס מהיר. 

חשוב לאמץ תרבות של ניסויים ולהיות מוכן ללמוד מכישלונות, רק ככה אפשר להגיע לפתרון הטוב ביותר. 

דוגמא לחברות המשתמשות בהצלחה בחשיבה עיצובית

חברות רבות ברחבי העולם השתמשו בהצלחה בחשיבה עיצובית כדי להניע חדשנות ולהשיג הצלחה עסקית. להלן כמה דוגמאות לחברות שהשתמשו בחשיבה עיצובית בצורה נהדרת:

  1. Waze – חברת אפליקציות הניווט הישראלית WAZE השתמשה בחשיבה עיצובית בכדי לחדש לחלוטין את המוצר שלה וליצור חוויה ידידותית יותר למשתמש, בעזרת  איסוף נתונים על נקודות כאב של משתמשים, יצירת אב טיפוס ובדיקת פתרונות שונים, החברה הצליחה לייעל את האפליקציה שלה ולהפוך אותה לאינטואיטיבית יותר עבור המשתמשים. כתוצאה מכך, Waze הפכה לאחת מיישומי הניווט הפופולריים ביותר בעולם.
  2. גוגל – ענקית הטכנולוגיה ידועה בתרבות החדשנית שלה והשתמשה בחשיבה עיצובית כדי להניע מוצרים ושירותים מצליחים רבים. דוגמה אחת היא Google Maps, שעוצבה מחדש תוך שימוש בעקרונות של חשיבה עיצובית כדי ליצור חוויה חלקה וידידותית יותר למשתמש.
  3. Airbnb – פלטפורמת שיתוף בתים פופולרית זו השתמשה בחשיבה עיצובית חדשנית ולא שגרתית כדי לשנות לחלוטין את המודל העסקי שלה וליצור מוצר ייחודי ומצליח ביותר. על ידי איסוף נתונים על צרכי המשתמש ויצירת אב טיפוס ובדיקת פתרונות שונים, Airbnb הצליחה ליצור פלטפורמה מקוונת המחברת בין מטיילים לבעלי בתים המעוניינים להשכיר את הנכסים שלהם.

כפי שמראות דוגמאות אלו, חשיבה עיצובית יכולה להיות כלי רב עוצמה לעסקים קטנים ועד גדולים בכל ענף ובכל תחום. על ידי אימוץ גישה שמתמקדת באדם, רב-תחומית לפתרון בעיות ואימוץ תרבות של ניסויים ואיטרציה, חברות יכולות להמציא פתרונות יצירתיים ומעשיים לאתגרים ולהניע חדשנות פורצת דרך בכל תחום.

הירשמו לניוזלטר שלנו

קבלו לפני כולם את החדשות הכי מעניינות בתחם העסקי – מדריכים, טיפים, סיקורים ומאמרים במגוון רחב של נושאים: מיתוג, שיווק, עיצוב ופיתוח עסקי.

חושבים שזה יעניין את הקולגות שלכם? שתפו עכשיו: